Temas:

dilluns, 14 d’abril del 2014

3.3.2 Consultes.



Les consultes són les que veritablement fan el treball en una base de dades. Poden realitzar nombroses funcions diferents. La seva funció més comuna és recuperar dades específiques de les taules. Les dades que desitja veure solen estar distribuïts per diverses taules i, gràcies a les consultes, pot veure'ls en una sola fulla de dades. A més, ja que normalment no desitja veure tots els registres alhora, les consultes li permeten agregar criteris per "filtrar" les dades fins a obtenir solament els registres que desitgi. 

Les consultes sovint serveixen d'origen de registres per a formularis i informes.

Algunes consultes són "actualitzables", la qual cosa significa que és possible editar les dades de les taules basi mitjançant la fulla de dades de la consulta. Si treballa amb una consulta actualitzable, recordi que els canvis es produeixen també en les taules, no solament en la fulla de dades de la consulta.
Hi ha dos tipus bàsics de consultes: les de selecció i les d'acció

Una consulta de selecció simplement recupera les dades i fa que estiguin disponibles per al seu ús. Els resultats de la consulta poden veure's en la pantalla, imprimir-se o copiar-se al portapapers. O es poden utilitzar com a origen de registres per a un formulari o un informe.

Una consulta d'acció, com el seu nom indica, realitza una tasca amb les dades. Les consultes d'acció poden servir per crear taules noves, agregar dades a taules existents, actualitzar dades o eliminar dades.

CONSULTES BÀSIQUES

Moltes vegades ens caldrà obtenir certa classe d’informació que conté la taula que estem utilitzant, com per exemple, quins dels nostres clients viuen a ciutat i quins no, o quants xalets tenim en lloguer exactament, quines de les propietats de què disposem tenen un lloguer superior a 100.000 euros o, en definitiva, qualsevol dubte que tinguem en relació amb la informació que hem introduït a la base de dades. 
Evidentment disposem del llistat sencer en forma de taula, però en funció del tipus de pregunta que vulguem realitzar a la base de dades ens pot costar molt temps localitzar els registres que necessitem. Justament per això existeixen les consultes. Les consultes venen a ser una mena de preguntes preparades que podem dissenyar per fer servir quan les necessitem. Hem de tenir en compte que la part més important de la feina que farem amb Access està directament relacionada amb les consultes. No ens serveix de res tenir una gran quantitat d’informació si no podem fer que el programa seleccioni la que ens interessa.

D'entrada cal dir que existeixen diversos tipus de consultes: 

• Consulta de selecció: Sense dubtes, la més utilitzada. Permet veure les dades d'una o 
vàries taules, imprimir-los, etc. 
• Consultes de taules de referència creuada: presenta les dades en forma de files i 
columnes en una mena de resum comparatiu. 
• Consultes d'accions: es fan servir per crear noves taules a partir de consultes, eliminar 
o actualitzar registres, afegir-ne o modificar-los, etc. 
• Consultes d'unió: combinen camps coincidents o duplicats d'una o vàries taules 

Exemple: Primer crearem una consulta senzilla. Imaginem que volem saber algunes dades dels llogaters que tenen llogat un apartament; no volem saber-los tots; només ens interessen cert tipus de dades. Així, obre la base de dades i fes click a la pestanya Consultas: 



Fes click al botó Nou. Apareix un quadre que ens permet triar el tipus de vista per dissenyar la consulta.Com sempre, triarem aquella que ens permetrà un major control de la situació. 
• Tria la opció Vista Disseny i accepta. 
Seguidament apareix una petita finestra des d'on decidirem sobre quina taula volem realitzar les preguntes a la base de dades. 

 • Selecciona la taula Clients i fes click a Agregar 
• Fes el mateix amb la taula Propietats 
• Prem el botó Cerrar


Ara ens trobem a la pantalla de vista disseny de la consulta. Des d'aquesta pantalla podem triar quins camps volem incloure en la consulta, així com altres opcions (ordre, criteris de consulta, etc). 
Suposarem que volem realitzar una consulta només dels camps Código de propiedad, Alquiler, Nombre i Apellidos de la taula Clients, i el camp Tipo de Propiedad de la taula Propietats. 
El que hem de fer és "carregar" el camp que necessitem des de la cel·la de la taula fins la quadrícula inferior.

Això pot fer-se de diverses maneres: 

Fes doble click al camp Código de propiedad de la taula Clients .
El camp, si ho hem fet bé, apareix a la quadrícula inferior en la primera columna.
Ara ho farem d'una altra manera. Arrossega el camp Nombre de la taula Clients fins la primera cel·la de la segona columna, al costat d'on acabem d'inserir el camp anterior. Finalment acabarem de dissenyar la consulta. Utilitza el mètode que vulguis per carregar els camps Apellidos i Alquiler de la tabla Clients, i el camp Tipo de propiedad de la tabla Propietats. Això hauria de quedar més o menys així:
• Fes click al botó Vista; el trobaràs a la barra de botons, al marge superior esquerre. 
A la pantalla ara hi apareix un llistat amb els camps de les dues taules, tal i com hem demanat. Sempre podem tornar a la vista disseny prement el mateix botó que abans, el botó Vista (però que ara presenta un aspecte diferent, ja que és un regle blau). El que farem ara és tancar i guardar la consulta. 


Tanca la finestra de la consulta. Access et demana si vols guardar-la; la guardarem amb 
el nom, per exemple, de Consulta senzilla.


En definitiva , la consulta mostra resultats en funció de dos paràmetres

• dels registres que contingui la taula a la que es refereix. 

• dels criteris de selecció que hi especifiquem. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada