La seguretat és un aspecte essencial pel que
fa a la tutela del dret fonamental a la protecció de dades. L'obligació o el
deure de protegir la informació de caràcter personal és una condició de
legalitat del tractament de dades personals.
LINK: PROTECCIÓ DE DADES
Què són les mesures de seguretat?
Són les mesures tècniques i organitzatives
necessàries per protegir la informació personal. Cal ponderar aspectes com ara
l’estat de la tecnologia en cada moment o la naturalesa de les dades que cal
protegir.
Quin és l’objectiu bàsic de les mesures de
seguretat?
Garantir la seguretat de les dades personals i
evitar l’alteració, la pèrdua, el tractament no autoritzat i l’accés no
autoritzat a les dades personals.
Qui té el deure d’implantar les mesures de
seguretat?
El responsable del tractament és qui té el
deure d’adoptar les mesures de seguretat i preveure tot allò que sigui
necessari per garantir que les dades personals estan efectivament protegides.
En determinades circumstàncies, aquest deure també afecta els anomenats
encarregats del tractament.
On s’han d’aplicar les mesures de seguretat?
Als centres de tractament, als locals, als
equips, als sistemes i als programes. En definitiva, a tot allò relacionat amb
el tractament de dades personals.
Quins tipus de fitxers o tractaments afecta?
Amb caràcter general, les mesures de seguretat
han de protegir les dades de caràcter personal, independentment de la seva
ubicació o sistema de tractament. Per tant, les mesures s’apliquen a tots els
fitxers que continguin dades personals, tant si són automatitzats com si són en
suport paper (no automatitzats).
Com s’estructuren les mesures de seguretat?
El Reial decret 1720/2007, que aprova el
Reglament de desenvolupament de la LOPD (RLOPD), dedica el títol VIII a les
mesures de seguretat en el tractament de dades de caràcter personal. En primer
lloc, es regula una part general, que afecta tot tipus de tractaments i tots
els nivells de seguretat (capítols I i II, articles 79 a 88). Després es tracta
la regulació de les mesures de seguretat per als tractaments automatitzats, en
què s’utilitza l’assignació de nivell de seguretat bàsic, mitjà o alt (capítol
III, articles 89 a 104). Finalment, es regulen les mesures de seguretat per als
tractaments no automatitzats, seguint el mateix esquema de nivells de seguretat
(capítol IV, articles 105 a 114).
Tots els fitxers i tractaments necessiten les
mateixes mesures de seguretat?
No. Hi ha tres nivells de seguretat, segons la
naturalesa de la informació: nivell bàsic, nivell mitjà i nivell alt. Però cal
tenir en compte que els nivells de seguretat són acumulatius, de
manera que en un fitxer de nivell alt s’han d’aplicar també les mesures previstes en els nivells bàsic i mitjà.
manera que en un fitxer de nivell alt s’han d’aplicar també les mesures previstes en els nivells bàsic i mitjà.
Com sabem les mesures de seguretat que cal
aplicar en cada cas?
Els tres nivells en què s’organitzen les
mesures de seguretat, bàsic, mitjà i alt, s’apliquen en funció del tipus de
dades objecte del tractament. Per a cada nivell es descriuen una sèrie de
requeriments de protecció de les dades adreçats a determinar què és el que ha
de procurar la mesura de seguretat. No s’estableix com s’ha de fer, excepte en
aspectes molt puntuals.
QUADRE RESUM MESURES SEGURETAT
APLICACIÓ A LES TIC'S
Tanmateix, en el context de la societat del coneixement i amb el desenvolupament i implantació al món professional de les TIC no es poden obviar les obligacions respectives dels proveïdors de serveis tecnològics i del comerç electrònic. Més encara si sabem que les cessions de dades són constants, especialment en consideració a la subcontractació de serveis de hosting, de còpies de seguretat, de processos de reconstrucció, d'assistència a distància, i un llarg etc. Per això resulta interessant vincular l'estudi de la normativa en matèria de protecció de dades amb la Llei 34/2002, d'11 de juliol, de Serveis de la Societat de la Informació i Comerç Electrònic (LSSI-CE).Especialment important per a l'aplicació de la normativa en matèria de comerç electrònic i d'usos d'Internet. És aquest un àmbit encara per descobrir i no cal dir que al legislador se li escapa de les mans, tot i que, en qualsevol cas, són creixents els procediments sancionadors de l'Agencia Espanyola de Protecció de Dades on aquesta llei i matèria son objecte de sanció.
TUTORIAL PER L'ENVIAMENT DE CORREU ELECTRÒNIC ADAPTAT A LOPD


COM PUC ADAPTAR UNA WEB A LA LOPD
La forma de complir amb les obligacions legals imposades per la LOPD és seguir una sèrie de passos, detallats a continuació:
- Notificació i inscripció en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades dels fitxers contenidors de dades de caràcter personal, conforme a l'art. 19.2 de la *LSSI.
- Inserció a la seva pàgina web, o modificació si ja existís, d'un Avís legal o Condicions d'Ús seguint les directrius marcades pels *arts. 10, 11 i 17 de la *LSSI i per l'art. 5 de la LOPD.
- Inclusió de les degudes Declaracions legals en les comunicacions electròniques que estableixi amb els seus clients, en aplicaió dels arts. 19 i 20 de la LSSI.
- Desenvolupament d'un Document de seguretat, de caràcter obligatori, en el qual es documentin totes les mesures de seguretat que aplica la seva empresa per al correcte tractament de les dades de caràcter personal, segons s'estableix per mitjà del Reial decret 994/1999 d'11 de juny.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada